3 pytania o cyfryzację polskiego szkolnictwa
Filip Wawrzynkowski, Key Account Manager w ITPunkt, odpowiada na pytania: jakie postępy możemy zaobserwować w cyfryzacji polskiego szkolnictwa? Jak w praktyce wygląda współpraca ITPunkt z sektorem edukacji? Jakie wyzwania stoją przed cyfryzacją polskich szkół?
Jakie postępy możemy zaobserwować w cyfryzacji polskiego szkolnictwa?
Niewątpliwie w ostatnim czasie możemy zaobserwować znaczny rozwój nowych technologii w polskich placówkach edukacyjnych. Przejawia się to chociażby w coraz szerszym dostępie uczniów do Internetu. Ma to miejsce w dużej mierze dzięki ustawie o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Jej głównym założeniem jest to, aby każda szkoła w Polsce miała dostęp do bezpłatnego, szybkiego i bezpiecznego Internetu. Dzięki temu uczniowie i nauczyciele zyskują możliwość korzystania w pełni z nowych form edukacji cyfrowej. Dużym impulsem w postępującym procesie cyfryzacji polskich szkół okazała się być pandemia Covid-19. Do przeprowadzenia lekcji w formie zdalnej, niezbędnym każdemu uczniowi okazał się sprawny i wydajny laptop. Aktualnie odpowiedzią na wspomniane nowe wyzwania ma być m.in wsparcie pieniężne w ramach tzw. Krajowego Planu Odbudowy, na który Rząd ma przeznaczyć ok. 2.4 mld zł. Finansowanie obejmie zwiększenie wykorzystania rozwiązań IT w edukacji, doposażenie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i pracownie multimedialne. Z pewnością pozwoli to na prowadzenie nauki na odległość oraz na rozwijanie informatycznych umiejętności uczniów. W ciągu ostatnich miesięcy rozgłos zyskały rządowe inicjatywy dla szkół podstawowych, takie jak trwająca od kilku lat „Aktywna Tablica” czy też „Laboratoria przyszłości”. W ramach tych programów placówki mają szansę otrzymać środki na zakup m.in. drukarek 3D, mikrokontrolerów z sensorami, sprzętu do nagrań, stacji lutowniczych czy jak w przypadku programu „Aktywnej Tablicy”: tablic interaktywnych, projektorów, głośników, a także interaktywnych monitorów dotykowych.
Jak w praktyce wygląda współpraca ITPunkt z sektorem edukacji?
Jako firma z ponad 10-letnim stażem na rynku IT, możemy pochwalić się bogatym doświadczeniem w dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań bezpośrednio do jednostek edukacyjnych czy fundacji, które od lat wspierają tego typu inicjatywy. Wyzwaniem i odpowiedzią na niewątpliwie ambitne programy rządowe jest dostarczanie w jak najszybszym czasie nowego i sprawnego sprzętu, w tym przede wszystkim komputerów przenośnych. Nie jest to jednak łatwe zadanie z uwagi na aktualnie panującą sytuację na rynku, która powoduje niekiedy wielotygodniowe opóźnienia w dostawach części do laptopów, takich jak matryce, procesory czy dyski.
Warto wskazać, że nasz główny partner technologiczny – firma Dell, wychodzi na przeciw tym problemom tworząc specjalne rozwiązania dla edukacji. W swojej ofercie ma m.in. laptopy z serii Latitude czy Vostro z Win 10 Pro w wersji EDU w dedykowanych cenach. Dzięki temu modele z tą wersją Windowsa, są także bardziej dostępne. Co więcej, aby zapewnić sprawną i szybką dostawę nierzadko tworzymy dla klientów stok magazynowy, zatem niezbędny sprzęt może zostać dostarczony nawet w 24h.
Jakie wyzwania stoją przed cyfryzacją polskich szkół?
W mojej opinii jednym z takich wyzwań będzie położenie nacisku na edukowanie pracowników placówek oświatowych, tak aby potrafili dokonać świadomego i trafnego wyboru najlepszego sprzętu czy innych rozwiązań informatycznych zgodnie ze swoimi potrzebami. Z pewnością mogą w tym pomóc szkolenia np. przeprowadzone w formie webinarów, czy udostępnianie stosownych treści na portalach społecznościowych. Niewątpliwie pomocne w usprawnieniu obecnego modelu sprzedaży byłoby ograniczenie biurokracji w procesie zamówień i dostosowanie się do realiów rynkowych. Niejednokrotnie spotkałem się z sytuacją, że decyzja o zamówieniu sprzętu ciągnie się przez parę miesięcy, co w obecnych czasach zdecydowanie wydłuża proces jego produkcji i tym samym niekiedy wpływa na cenę, która po paru miesiącach może przewyższać zaplanowany budżet.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej lub potrzebujesz wsparcia w obszarze IT, zapraszam do kontaktu filip.wawrzynkowski@itpunkt.pl.