Efektywna zdalna praca zespołowa
Związana z koronawirusem konieczność przejścia na pracę zdalną (a następnie hybrydową) zmusiła zarówno duże, jak i małe organizacje ze wszystkich branż do ponownego przemyślenia sposobu, w jaki ich pracownicy oraz zespoły komunikują się ze sobą i współpracują. Choć była to potrzeba chwili, to pandemia tylko przyśpieszyła pewne trendy.
Jak zwiększyć efektywność zdalnej pracy zespołowej?
Już wcześniej różne badania pokazywały, że wielu pracowników ponad wyższą pensję przedkłada bardziej elastyczne podejście do pracy i brak konieczności codziennego wykonywania jej w biurze, w godzinach od 9:00 do 17:00. Oczekiwali oni takich narzędzi, które umożliwią im pracę z domu czy w ogóle z dowolnego miejsca.
Także jeszcze przed pandemią sporo firm próbowało zerwać z tradycyjnymi, hierarchicznymi strukturami organizacyjnymi, tworząc przestrzeń dla bardziej elastycznych form współpracy. Priorytetem dla nich stawała się efektywna praca zespołowa zdalna, w której zespoły mogły być szybko tworzone na potrzeby konkretnych projektów i pojawiających się idei. Powód był oczywisty: dzięki elastycznym i zmiennym strukturom udawało im się lepiej wykorzystywać indywidualne kompetencje swoich pracowników.
Zarówno pragnienie bardziej elastycznej pracy, jak i potrzebę tworzenia najbardziej kreatywnych w danym momencie i okolicznościach zespołów można łatwo spełnić, gdy dysponuje się odpowiednim narzędziem. Takim, które będzie hubem dla całej komunikacji i współpracy, realizowanych w czasie rzeczywistym. Narzędziem, które umożliwia prowadzenie audio- i wideokonferencji oraz pozwala na zarządzanie spotkaniami i wspólną pracę nad dokumentami. Co więcej, do którego będzie łatwy dostęp – zarówno przez aplikację, jak i przeglądarkę internetową na dowolnym urządzeniu.
Narzędzia do zwiększenia efektywności pracy zespołowej zdalnej
Narzędziem, które spełnia powyższe kryteria jest Microsoft Teams. Zrywa ono z tradycyjnym sposobem współpracy, polegającym na częstym sięganiu po telefon, korzystaniu z poczty elektroniczneji wysyłaniu załączników z kolejnymi wersjami tego samego dokumentu (a potem czekaniu na odpowiedź) oraz na spotkaniach wyłącznie twarzą w twarz.
Zamiast tego Teams oferują szybkie i sprawne przełączanie się w jednym oknie pomiędzy wybranymi kanałami komunikacji, w tym wideokonferencjami i czatami, współpracę nad dokumentami w czasie rzeczywistym, współdzielenie plików i działania w mniejszych i większych grupach.
Teams mają intuicyjny interfejs i są proste w obsłudze, więc praca przy ich użyciu staje się wydajniejsza. Jednym lub dwoma kliknięciami można skonfigurować wiele kanałów komunikacji, konwersacje są prowadzone w wątkach, co ułatwia ich śledzenie, a nowe powiadomienia pojawiają się na ekranie. Także jedno kliknięcie wystarczy, by rozpocząć rozmowę głosową lub wideo.
Platforma nie jest prostym hubem różnych kanałów komunikacji. Ponieważ jest zintegrowana z Office 365, daje użytkownikom łatwy dostęp do aplikacji biurowych, takich jak Excel i Word, a także do plików w chmurze i rozwiązań synchronizujących informacje, takich jak SharePoint, Power BI czy Delve. Użytkownicy Teams mogą płynnie przełączać się pomiędzy czatem wideo, komunikatorem, pocztą e-mail i jednocześnie razem pracować nad dokumentami.
W dodatku Teams to nieustannie rozwijane rozwiązanie, które oferuje coraz więcej aplikacji, lepszą ich integrację i kolejne usprawnienia. Nie ogranicza się przy tym do programów Office 365, umożliwiając także korzystanie z aplikacji zewnętrznych dostawców. By wybrać potrzebne do pracy narzędzia, użytkownicy mogą skorzystać ze sklepu z aplikacjami Teams.
Dowiedz się również jakie są korzyści z modernizacji systemu kopii zapasowych.