

Trzy pytania o backup

Jacek Tomczak, Wiceprezes ITPunkt, odpowiada na pytania o backup: Czym jest data recovery? Dlaczego każda firma powinna mieć backup? W jaki sposób powinno się przechowywać dane zapasowe?
- Czym jest data recovery?
Data Recovery to w największym skrócie odzyskiwanie danych. Można to jednak rozumieć w różny sposób: po pierwsze jako odczytywanie danych ze zniszczonych nośników np. przez powódź, pożar lub nawet mechaniczne uszkodzenie nośnika. Po drugie, odzyskiwanie danych możemy też rozumieć jako proces odzyskiwania danych z kopii zapasowej, żeby jednak można było odzyskać dane z kopii, to kopię taką trzeba wykonać.
- Dlaczego każda firma powinna mieć backup?
Jednym z elementów analizy ryzyka związanego z prowadzeniem biznesu jest analiza możliwych strat związanych z utratą danych czy też ciągłości dostarczanych usług. Prowadząc jakąkolwiek działalność, której jednym z elementów jest gromadzenie danych – kontrahentów, pracowników, jakiejkolwiek dokumentacji elektronicznej, archiwum dokumentów finansowych – musimy chronić te dane przed ich utratą. Są firmy, które nie mogą sobie pozwolić nawet na godzinę przestoju w dostarczaniu usług; takim przedsiębiorstwom nie wystarczy sama kopia zapasowa. W takich przypadkach mówimy już o rozwiązaniach klastrowych w ośrodkach odległych od siebie geograficznie.
- W jaki sposób powinno się przechowywać dane zapasowe?
Kopie danych w zależności od potrzeb możemy przechowywać zarówno na własnych serwerach, jak również w chmurze, często stosuje się także rozwiązania hybrydowe. Każde z powyższych ma swoje zalety i wady, dlatego jeśli myślimy o bezpieczeństwie naszych danych, najlepiej skontaktować się z firmą zajmującą się projektowaniem systemów Backup&Recovery oraz rozwiązań klastrowych. Inżynierowie w takich firmach przeprowadzą wspólnie z klientem analizę potrzeb i zaprojektują rozwiązanie najlepsze dla klienta.
Przeczytaj również
