Person Kamil Grązik
aurora draas
disaster recovery
dr
14 lutego 2024
Time 5 minut czytania

Ekspert Kamil Grązik radzi: Disaster Recovery to nie opcja, a konieczność

Person Kamil Grązik

Mam do Ciebie jedno ważne, ale to bardzo ważne pytanie: Co jeśli w Twojej infrastrukturze informatycznej dojdzie do awarii? Zapewne każdy odpowiedzialny dyrektor IT wraz ze swoim zespołem ma na taką okazję przygotowany odpowiedni plan działania. O ile nie życzę nikomu takiego scenariusza, to na pewno warto mieć świadomość tego, jak można się uchronić przed przykrymi skutkami takiej sytuacji.

Dziś walentynki, więc podpowiem Ci, jak przetrwać kryzys (czytaj incydent) i znowu cieszyć się w pełni działającą relacją (czytaj: środowiskiem IT). Opowiem o tematyce distaster recovery. Przypomnę definicję tego pojęcia, podam również kilka przykładów gotowego rozwiązania, a na samym końcu przedstawię rozwiązanie oferowane przez ITPunkt – Aurora DRaaS.

Czym właściwie jest Disaster Recovery?


Blog firmy VMware (tak aktywnej w ostatnim czasie) proponuje poniższą definicję:

Disaster Recovery to metoda odzyskiwania przez organizację dostępu i funkcjonalności do infrastruktury IT po zdarzeniach takich jak klęska żywiołowa, atak cybernetyczny, a nawet zakłócenia biznesowe związane z pandemią Covid-19. Distater Recovery jest jednym z aspektów ciągłości działania przedsiębiorstwa.

Z kolei Google dopowiada, że:

Distater Recovery jest uważany za podzbiór ciągłości biznesowej, wyraźnie skupiający się na zapewnieniu, że systemy IT obsługujące krytyczne funkcje biznesowe będą działać tak szybko, jak to możliwe (po wystąpieniu zdarzenia zakłócającego).

Ja natomiast podsumuję powyższe definicje, opisując Disaster recovery (DR) jako proces ekspresowej rekonwalescencji infrastruktury IT po wystąpieniu awarii, ataku lub innego krytycznego incydentu (np. błędu ludzkiego – bo tak też się zdarza). Polega na podejmowaniu działań mających na celu minimalizację strat i przywrócenie normalnej pracy systemów w możliwie najkrótszym czasie.
Jak widać, ile podmiotów, tyle definicji, natomiast jedno pozostaje niezmienne – Disaster Recovery ma za zadanie zapewnienie ciągłości biznesowej i utrzymanie firmy przy życiu. Dlatego to konieczność, a nie opcja!

Jak zbudować plan działania na wypadek awarii lub błędu ludzkiego?

Oto kilka rad, które pomogą Ci zminimalizować skutki i przygotować Cię – nawet na najgorsze:

  1. Oceń ryzyko i jego wpływ na Twój biznes. Zrób to dokładnie i weź pod uwagę wiele możliwych katastrof. Solidny plan odzyskiwania po awarii będzie zawierał kilka możliwych scenariuszy. Zawsze warto mieć plan B, ale C i D – również!
  2. Określ krytyczne potrzeby Twojej firmy i dokładnie zarysuj swoje priorytety. Opisz ze szczegółami procedury bezpieczeństwa, które będą odpowiednie do każdego z działów w Twoim przedsiębiorstwie – bo nie każdy dział funkcjonuje tak samo.
  3. Szczegółowo przeanalizuj, które operacje są najbardziej kluczowe i nie mogą zostać przerwane. Jak to określić? Bazuj na bezpośrednim ich wpływie na żywotność Twojej organizacji. Określ czas ich przywracania i zweryfikuj, czy jest wystarczający (to jest bardzo ważne!).
  4. Po opracowaniu najbardziej istotnych elementów planu, nie zapomnij o teście. Posłuży on nie tylko do weryfikacji zaplanowanych założeń, ale również przygotuje zespół na sytuację awaryjną. Nic tak nie uczy, jak praktyka, prawda?

Aurora DRaaS – autorskie rozwiązanie od ITPunkt jako odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców i kierowników działu IT

Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem procesu Disaster Recovery (po przebytej awarii lub na wszelki wypadek), a chcesz mieć pewność, że wszystko zadziała tak, jak powinno, zaufaj rozwiązaniu Aurora DRaaS, czyli Disaster Recovery as a Service. To pakiet utrzymujący wydajne środowisko wirtualne, gotowe w każdej chwili przejąć na siebie wszystkie krytyczne funkcje. Działa jak prawdziwa tarcza obronna!

Twoje korzyści z wyboru Aurora DRaaS:

  • Spokój w sercu i w zespole. Twoja firma zyskuje płynność działania dzięki szybkiemu przywróceniu ważnych usług, aplikacji i danych po wystąpieniu incydentu krytycznego. Zero zmartwień!
  • Dodatkowy, cenny czas na inne działania. Twój zespół IT może skupić się na innych istotnych aspektach swojej pracy, w tym czasie nasz zespół przypisany Aurorze DRaaS zabezpiecza Twoje środowisko.
  • Oszczędność środków. Nie musisz zatrudniać dodatkowych osób do swojego działu i tworzyć specjalnego teamu pod DR. W zamian oddajesz ten temat w ręce doświadczonych specjalistów ITPunkt, a zaoszczędzone pieniądze możesz przeznaczyć na inne wyzwania związane z utrzymaniem środowiska IT.
  • Elastyczne podejście. Jeżeli twoje wymagania lub potrzeby względem usługi Aurora DRaaS ulegną zmianie,  dostosujemy ją do najnowszych wymogów, a przy tym – nie stracisz środków przeznaczonych na tę inwestycję.

Uważam, że warto być przygotowanym na najróżniejsze sytuacje – zwłaszcza, jeśli chodzi o funkcjonowanie firmy. Życie pisze różne scenariusze, dlatego warto mieć swój w gotowości 😊 Mam nadzieję, że rozwiązanie Aurora DRaaS będzie odpowiedzią na wszystkie Twoje potrzeby w tym zakresie!

Stwierdzasz, że proces Disaster Recovery jest jednym z największych wyzwań dla Twojej infrastruktury IT? Być może chciałbyś szerzej zapoznać się z naszą ofertą i porozmawiać wspólnie o strategii odpowiedniej dla Twojej firmy? Zapraszam do kontaktu mailowego: kamil.grazik@itpunkt.pl!

Porozmawiajmy

Szukasz bezpiecznych rozwiązań dla swojej firmy?
Skontaktuj się z nami.

Kontakt
image